Olajkorszak: vége (de még nem azonnal!)

2016. május 25. 20:51

Az olcsó elektromos autókon kívül két olyan fontos technológia is jön, amelyek gyorsítják egymás elterjedését: az önvezető autó és a megosztáson alapuló technológiák (sharing economy).

2016. május 25. 20:51
Guruló Hordó

„A világ kőolaj-felhasználásának 60%-a a közlekedésben fogy el. A benzin egyedül 33%-ot ad ki. Tehát egy elektromos forradalom a személyi közlekedésben (ami a benzin fő felhasználója) közvetlenül hatna a világ kőolaj-felhasználásnak 1/3-ára. Ez rengeteg. Az, hogy a világ kőolaj-felhasználása még ma is növekszik, elsősorban a közlekedésbeli egyeduralmának köszönhető. Ha megszűnik az egyeduralom, az olaj szerepe is csökkenni fog.

Egy ilyen forradalom persze nem történik meg egyik pillanatról a másikra, hiszen egy milliárdnyi autó nem tud köddé válni. Azonban két dolgot fontos észben tartani. Először is, a vállalatok (és a vállalati értékelések) számára a változások általában a fontosabbak, mint a fogyasztás szintje: hol fognak tudni növekedni? Másodszor, az elektromos autón kívül más dolgok is teret nyernek, amik alapvetően megváltoztathatják, hogyan közlekedünk.

A killer app: megosztott, önvezető és elektromos

Az olcsó elektromos autókon kívül két olyan fontos technológia is jön, amelyek gyorsítják egymás elterjedését: az önvezető autó és a megosztáson alapuló technológiák (sharing economy). Ennek a három technológiának a kombinációja lehet az igazi gyilkos app (»mobil alkalmazás«), ami felgyorsítja a fejlődést.

A legtöbb nagy előrejelző intézet szerint a világon lévő autók száma a következő évtizedekben meg fog duplázódni, és eléri a 2 milliárdot. Az előrejelzéseikben felteszik, hogy nagyjából a jelenlegi módon fogunk közlekedni a jövőben is.
De tényleg kell nekünk az a sok autó, amikor valójában csak az idő 4-5%-ában használjuk őket (napi átlagosan kb. 1 órát)? Peking, Sanghaj vagy Új Delhi megengedheti magának a további rengeteg autóval járó szmogot és óriásdugókat? Valószínűleg nem. Ekkor viszont a megosztott felhasználás kulcsszerepet játszhat abban, hogy a városi közlekedés még elviselhető keretek között maradjon. A fejlődő országok valószínűleg nem ugyanazt az utat fogják bejárni, mint a Nyugat. Inkább átugorják a köztes lépéseket, ahogy a telefonálásban is kihagyták a kábeles telefont és azonnal a mobilra ugrottak.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 68 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Sitiveni Klein
2016. május 26. 11:58
Elektromos autókról egy-két szó: Az akkumulátorokról: Az ólom akkumulátort az 1850-es években fedezték fel. Az elmúlt 150 év alatt a fajlagos energiatárolása egy nagyság-rendel, azaz 10 szeresével nőt (Li-ion). A benzinnel (gázolajjal) csak akkor tud versenyezni ha még ha a jelenlegi fajlagos energiatárolási képességét 5-10 szeresére kéne még növelni. Jelenleg úgy van, hogy egy adott tömegű akkumulátorral elmész 10 km távolságra, benzinnel meg kb. 200 km-re és ez nem mindegy. (A tanulóimnak azt mondtam, hogy nem jutsz el a szomszéd faluba akkumulátorral, a benzinnel megjárod a megyeszékhelyet oda-vissza.)
brekker
2016. május 26. 09:20
cassandralegacy.blogspot.hu/2016/05/why-joe-plumber-doesnt-want-renewable.html
brekker
2016. május 26. 08:40
Exceltáblás közgazdász okoskodás. Azt már sejti, hogy nem lesz kétszer ennyi autó, de megmagyarázza, hogy ez miért lesz jó nekünk.
Zsolt75
2016. május 25. 23:17
"De tényleg kell nekünk az a sok autó, amikor valójában csak az idő 4-5%-ában használjuk őket (napi átlagosan kb. 1 órát)?" A budit még annyit sem. Közös retyót utcánként! Mondjuk ha belegondolok, ugyan annyi vizet kell lehúzni kulánként, ha százan használják a fajanszot, akkor is. A helyváltoztatás energiaigényénél is valami ilyesmi lehet, bár nem vagyok akkora orákulum, mint a szerző...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!